کد خبر : 324
تاریخ انتشار : جمعه 9 تیر 1402 - 18:43
-

غوغای فرج علیپور در تالار وحدت ؛

شور سازنه و دست بازنه در قلب تهران

شور سازنه و دست بازنه در قلب تهران
استاد علیپور علیرغم تمام سختی هایی که در زمان اجرای موسیقی هایش داشته ،ولی هر گاه به روی سن آمده، شادی و شور را مهمان حضار کرده و آنان نیز همیشه قدردان این لطف و احساس وی بوده اند؛

فرج علیپور خواننده سرشناس خرم آبادی طی هفته ای که گذشت دو‌اجرای کامل موسیقی در تالار وحدت تهران داشت. وی به همراه گروه موسیقی تال، روزهای سه شنبه و پنج شنبه ۶ و۸ تیرماه در حالی که تالار مملو از لرستانی‌هایی بود که برای دیدن این کنسرت هجوم آورده بودند و یک صدا با علیپور همراهی می کردند، لرستان را به قلب تهران برد.

همچنین این خواننده قرار است به همراه این گروه ۱۴ تیر در سالن حافظ کرج به اجرای برنامه بپردازد.

در این کنسرت تعدادی از افراد با لباس محلی لرستان حضور داشتند که فرهنگ غنی لرستان را یادآور و معرفی نمودند .

موسیقی لرستانی در سور و‌سوگ هم پای مردم بوده و یکی از ارکان فرهنگ این دیار به شمار می رود. گاهی این موسیقی سوگوارانه چمریونه می نوازد و غم را میهمان شما میکند و زمانی نیز در شادی و‌سور با دو پا و سه پا شما را وادار به دست افشانی و پایکوبی می کند.

موسیقى لرستان به چهار بخش : موسیقى کار، موسیقى مراسم، موسیقى عروسى و موسیقى ترانه‌هاى روز تقسیم شده است. این موسیقى، ‌از لحاظ اجرایى، ظریف و پیچیده است. غناى کلامى فراوان دارد و مهم‌تر از همه، ‌از روحیهٔ سلحشورى و حماسى برخوردار است.

فرهنگ موسیقی لرستان عجین شده با نام همت علی سالم ، علی اکبر شکارچی، محمد باجلاوند، ایرج رحمانپور ، علیرضا حسینخانی، رضا سقایی، پیرولی کریمی و….. فرج علیپور است.فرج علیپور به گفته خودش عمری است به کار موسیقی می پردازد.

خودش می گوید :در سن پایین علاقه زیادی به کمانچه پیدا کردم و بدون هیچ امکانات خاصی خودم با تخته و سیم به صورت خیلی ساده و ابتدایی دور از شهر شروع به تمرین کردم.

وی نوازنده کمانچه و بداهه نواز موسیقی مقامی لرستان، خواننده و از چهره‌های سرشناس موسیقی لری است. علیپور در سال ۱۳۹۴، نشان درجه یک هنری که معادل دکترای موسیقی است را از شورای ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کرد.

سبک نواختن فرج علیپور کاملا مشخص است و شنوندگان موسیقی آن را بخوبی شناخته و به نام خودش می خوانند.

به گفته یک دوست ،رگ خواب موسیقی مردم در دست فرج علیپور است و میداند چه موقع و چگونه آنان را ناخودآگاه به سور و شور بی حد برساند و یا گاها غم های آنان را بازخوانی کند.

فرج علیپور سال هاست در تهران در تالار اندیشه، بوستان گفتگو و هفته لرستان، تالار وزارت کشور و دیگر سالن های موسیقی در داخل و خارج از کشور مانند : بلژیک ، فرانسه ، سوئد، آمریکا، ترکیه، کویت، استرالیا، انگلیس،آلمان،نروژ، بلژیک و … برنامه داشته است.

استاد علیپور علیرغم تمام سختی هایی که در زمان اجرای موسیقی هایش داشته ،ولی هر گاه به روی سن آمده، شادی و شور را مهمان حضار کرده و آنان نیز همیشه قدردان این لطف و احساس وی بوده اند، اما باید پذیرفت که به دلیل کم کاری ها در حوزه فرهنگ و خصوصا موسیقی لری ،این نوع موسیقی نتوانسته علیرغم داشتن پتانسیل والا و ارزش های معنوی مناسب جایگاهی در خور نام و مقام خود در کشور بیابد و اگر تلاش هنرمندانی مانند او، علی اکبر شکارچی، ایرج رحمانپور ، محمد باجلاوند ، محمد میرزاوند و…. نبود شاید الان همین چراغ پرفروغ خاموش شده بود.

محمدناصر بهاری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شهروندخبرنگار ما ارسال✅