کد خبر : 157
تاریخ انتشار : دوشنبه 28 فروردین 1402 - 11:17
-

شکاف دیجیتالی و اقتصاد جهانی

شکاف دیجیتالی و اقتصاد جهانی

شکاف دیجیتالی و اقتصاد جهانی شکاف دیجیتالی اصطلاحی است که برای بیان نابرابری‌های توزیع جهانی در زمینه دسترسی به تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌شود. آمار نشان می دهد هرجا اینترنت وجود دارد آن مناطق جزو ثروتمندترین مناطق دنیا به حساب آمده اند.   استحاله و دگرگونی اینترنت و نفوذ آن در سیستم ارتباطات جهانی و

شکاف دیجیتالی و اقتصاد جهانی

شکاف دیجیتالی اصطلاحی است که برای بیان نابرابری‌های توزیع جهانی در زمینه دسترسی به تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات استفاده می‌شود. آمار نشان می دهد هرجا اینترنت وجود دارد آن مناطق جزو ثروتمندترین مناطق دنیا به حساب آمده اند. 

 استحاله و دگرگونی اینترنت و نفوذ آن در سیستم ارتباطات جهانی و بازارهای جهانی، آن را به عنوان سرچشمه و مظهر شکافی عظیم مابین کشورهای صنعتی و در حال توسعه مطرح ساخته است. اصطلاح شکاف دیجیتالی صورت مختصر و کوتاه شده ای برای بیان نابرابریهای بین المللی در زمینه دسترسی به فناوری ارتباطات و اطلاعات تلقی می شود .

یکی از عللی که در ایجاد شکاف دیجیتالی موثر است پهنای باند بین المللی است. میزان پهنای باندی که یک کشور در اختیار دارد به ما میگوید که حجم اطلاعات ازآن کشور به کشور دیگر به چه سرعتی منتقل می گردد. پهنای باند بین المللی در سراسر جهان بطور یکسان توزیع نمی گردد که نقشی عظیم در استعمار علمی و اقتصادی کشورهای عقب مانده و درحال توسعه ایفا می کند.

براساس آخرین گزارش وب سایت اسپید تست جایگاه ایران در رده بندی جهانی سرعت اینترنت برای موبایل ۲ پله و برای اینترنت ثابت ۳ پله سقوط کرده است. این در حالیست که  در یازدهمین ماه ۲۰۲۲ میلادی میانه سرعت اینترنت موبایل جهان ۳۳.۹۷ و اینترنت ثابت جهان ۷۴.۵۴ مگابیت برثانیه بوده است. همچنین طبق این رده بندی میانه سرعت اینترنت موبایل ایران در نوامبر ۲۰۲۲ میلادی ۴۰.۹۷ مگابیت برثانیه بوده است. در فهرست کشورهایی با بیشترین میانه سرعت اینترنت موبایل در جهان جایگاه ایران ۲پله سقوط کرده و در رده ۴۸ است. همچنین میانه سرعت اینترنت ثابت ایران در یازدهمین ماه میلادی ۱۱.۶۲ مگابیت برثانیه بوده و جایگاه آن در رده بندی جهانی با ۳ پله سقوط ۱۴۴ اعلام شده است.

وضعیت ایران در فهرست رتبه‌بندی کشورها از نظر شاخص کیفیت زندگی دیجیتال جالب‌توجه است. ایران با کسب امتیاز ۴۶/ ۰ – از حداکثر امتیاز یک- و با ۲۷ پله سقوط نسبت به سال ۲۰۲۰، حالا جایگاه هشتادوسوم جهان را در اختیار دارد. در زیرشاخص دسترسی به اینترنت ارزان‌قیمت، ایران با کسب امتیاز ۱۰/ ۰، رتبه سی‌ویکم جهان را دارد. کیفیت اینترنت در ایران همان‌طور که انتظار می‌رود چندان بالا نیست و به گواه بررسی‌های شرکت «سرف‌شارک»، اینترنت ایران با امتیاز ۴۰/ ۰ در جایگاه نود و چهارم فهرست کشورهایی با بهترین کیفیت اینترنت قرار گرفته است. امتیاز ایران در زمینه زیرساخت‌های الکترونیک هم فاصله قابل‌توجهی با روندهای جهانی دارد و بر اساس آمار جهانی، با کسب امتیاز ۶۶/ ۰ توانسته جایگاه شصت‌وهشتم جهان را به خود اختصاص بدهد. با تمام اینها اما شرایط ایران از نظر امنیت الکترونیک ناامیدکننده‌تر به نظر می‌رسد. این بررسی‌ها نشان می‌دهند که جایگاه ایران در زیرشاخص امنیت الکترونیک با امتیاز ۵۷/ ۰، به رتبه نود و سوم رسیده است. در زمینه دولت الکترونیک هم آمارهای مربوط به ایران چندان خوشایند نیستند. طبق این بررسی‌ها، ایران با امتیاز ۵۵/ ۰ حالا در جایگاه هشتاد و یکم جهان از نظر توسعه دولت الکترونیک قرار گرفته است.

سیاستمداران و دست اندرکاران تجارت و بازرگانی جملگی عنوان کرده اند که شکاف دیجیتالی بین جهان فقیر در حال توسعه و غرب غنی پیشرفته از عمده ترین چالشهای اقتصادی قرن به شمار می رود.

در ایران اما شکاف دیجیتالی در سطح ملی نیز مطرح است. بخشی از جامعه ما سریعتر وارد عصر دیجیتالی شده و سعی میکند همگام با جهان پیشرفته حرکت کند و در مقابل بخش دیگر با همان سرعت در حال فاصله گرفتن از عصر دیجیتال است. درواقع ما با جامعه ای ۲ پاره ای مواجه هستیم که در کنار هم در حال زیستن هستند. نکته قابل توجه در این میان عمیق تر کردن فاصله سنت و مدرنیته توسط شکاف دیجیتالی درون جامعه است.

سال پیش از نظر میزان محدودیت های اینترنتی اعمال شده در ایران و البته هزینه اقتصادی ناشی از آنها، تقویم تاریکی را پشت سر گذاشته است.  از نظر تعداد و میزان محدودیت های اینترنتی کشور ما بعد از روسیه ، جایگاه دوم جهان در سال گذشته میلادی را به خودش اختصاص داده است. مدتی پیش وب سایت سرف شارک گزارشی آماری درباره میزان مسدودسازی های اینترنتی در سال گذشته میلادی منتشر کرد که نشان می داد ایران با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید در این سال، رتبه دوم جهان از نظر بیشترین تعداد این محدودیت ها را در اختیار دارد. بررسی های وب سایت Top10VPN نشان می دهد بعد از روسیه، ایران دومین کشور جهان از نظر میزان ضررهای اقتصادی ناشی از محدودیت های اینترنتی در سال ۲۰۲۲ بوده است. بر اساس داده های استاتیستا، محدودیت های اینترنتی اعمال شده که بعد از شروع اغتشاشات و  اعتراضات۱۴۰۱ به حداکثر رسیدند، خسارت مالی ۷۷۳ میلیون دلاری را به ایران تحمیل کرده و البته باعث شدند که ۹/ ۷۱میلیون نفر و حدود ۸۱ درصد از کل جمعیت کشور تحت تاثیر این زیان های اقتصادی قرار بگیرند.

به گواه ارزیابی های جهانی و در حالی که  وضعیت اینترنت کشور به شدت دچار اختلال و قطعی های مکرر شده است و سایت های جهانی ارزیابی اینترنت- که بخش خلاصه ای از آن در شاخصهای مختلف در این نوشتار آمده است -، اخیرا از کاهش افت رتبه اینترنت در ایران خبر داده اند،  زارع پور ،وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با قبول ضمنی نامناسب بودن وضع موجود مدعی شد: “وضع موجود باید ارتقا پیدا کند، اما کمی طول می‌کشد. در همین یک سال گذشته اگر به مراجع بین‌المللی نگاه کنید سرعتمان افزایش پیدا کرده است” !!!! که البته مشخص نکردند مرجع استناد ایشان کجاست؟! و کمی طول میکشد یعنی چه مدت زمان؟ و به چه میزان؟

واقعیت انکار ناپذیر این است که در سال پیش  اختلال و قطعی برنامه‌ریزی‌شده یا ناگهانی به هر روی، اقتصاد دیجیتال کشور را تحت تأثیر جدی قرار داد. موضوعی که فعالین بازارهای آنلاین و نهادهای بخش خصوصی به کرات در سال ۱۴۰۱ نسبت به آن  ابراز نگرانی کردند.به اعتقاد زارع‌پور، نگرانی مردم از قطعی اینترنت به دلیل اخبار نادرست برخی سایت‌های غیرمستند است.صحبتهایی که با واقعیت موجود به وضوح مغایرت دارد و نتیجه ای جز بی اعتمادی مضاعف ،تشدید بحران اقتصادی موجود و  نابود کردن سرمایه اجتماعی  به دنبال نخواهد داشت.

دکتر روژان خدائی چگنی/پایگاه خبری اندیشه زاگرس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شهروندخبرنگار ما ارسال✅