کد خبر : 234
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 خرداد 1402 - 7:12
-

تغییرات سن ، سابقه و محاسبه حقوق بازنشستگان؛ دینامیتی در دل لایحه برنامه هفتم توسعه

تغییرات سن ، سابقه و محاسبه حقوق بازنشستگان؛ دینامیتی در دل لایحه برنامه هفتم توسعه

سی ام  اردیبهشت ماه بود که برنامه هفتم توسعه کشور طی مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور و  نخبگان کشور  رونمایی شد. لایحه ای که  در دولت تصویب شده و دیروز مصادف با ۲۸ خرداد تقدیم مجلس شد. لایحه  در فضایی  رونمایی شد که از همان ابتدا  با انتقادات بسیار درباره موارد ذکر شده

سی ام  اردیبهشت ماه بود که برنامه هفتم توسعه کشور طی مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهور و  نخبگان کشور  رونمایی شد. لایحه ای که  در دولت تصویب شده و دیروز مصادف با ۲۸ خرداد تقدیم مجلس شد.

لایحه  در فضایی  رونمایی شد که از همان ابتدا  با انتقادات بسیار درباره موارد ذکر شده در آن مواجه شده است.

یکی از این انتقادات مرتبط با تغییرات سن ، سابقه و محاسبه حقوق بازنشستگان است که با موج عظیمی از اعتراضات از سمت جوامع کارگری مواجه شده و گو اینکه کارگران و کارمندان  از دل خوش دنبال زود بازنشسته شدن نیستند  ولی بخش عظیمی از کارکنان  دارای شرایط احراز  بازنشستگی را به سمت بازنشستگی پیش از موعد تا قبل از تصویب برنامه ۵ ساله هفتم سوق داده است . دینامیتی که در دل لایحه برنامه هفتم توسعه کارگذاری شده  تا شاید بتواند از انفجار صندوقهای بازنشستگی جلوگیری کند.

در فصل ۴ برنامه هفتم توسعه، قسمت بازنشستگی، برای جبران مشکلات مالی صندوق‌های بازنشستگی تغییراتی در شرایط بازنشستگی اعمال گردیده است که باعث کاهش حقوق مستمری بازنشستگان خواهد شد.

بر اساس آنچه در ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه آمده، سن و سابقه قابل قبول در تمامی حالات احراز شرایط بازنشستگی در کلیه سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی در طول برنامه هفتم به ازای هر سال، شش ماه افزایش‌ می‌یابد در مواردی که کارفرما، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۱) این قانون باشد، بیمه‌شده در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر می‌تواند پس از رسیدن به شرایط بازنشستگی همچنان به کار خود ادامه دهد؛ مشروط به اینکه سن وی بالاتر از ۶۵ سال نباشد.

بر اساس این لایحه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و قضات تابع ضوابط و مقررات خود هستند.

تبصره ۱ – صندوق‌های بازنشستگی که شرط سنی بازنشستگی مشمولان آن‌ها ۶۰ سال و بالاتر است از مفاد این حکم مستثنی‌ هستند.

تبصره ۲ – در مورد صندوق‌های بازنشستگی که مبنای حداقل سن بازنشستگی تعیین نشده است حداقل سن لازم برای بازنشستگی ۵۳ سال در سال اول برنامه‌ است. زنان شاغلی که از زمان لازم الاجرا شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰، صاحب فرزند یا فرزندانی شده یا می‌شوند به ازای هر فرزند از یک سال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار می شوند و برای فرزند سوم و بیشتر میزان کاهش یک ونیم سال به ازای هر فرزند خواهد بود. تبصره‌- سقف سنوات ارفاقی مشمولان قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی به ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۸۰/۰۷/۱۳) * حداکثر هفت سال و برای مشمولان ” قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان آور در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۱ این قانون “ حداکثر پنج سال حسب شرایط سخت و زیان آور خواهد بود آئین نامه مربوطه در خصوص‌ میزان سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور مختلف ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این، قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تدوین و برای تصویب به هیأت وزیران ارسال‌ می‌شود.

تبصره ۴- در مواردی که در قوانین بازنشستگی پیش از موعد مقرر شده است به ازای هر سال کمتر از ۳۰ سال بیمه پردازی معادل ۲ سال از سنوات مبنای محاسبه اولین حقوق یا مستمری بازنشستگی کسر می‌شود.

تبصره ۵- حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال‌ است.

تبصره ۶- معافیت از پرداخت کسور بازنشستگی مازاد بر ۳۰ سال برای افرادی که سنوات بیمه‌ای آنان از تاریخ اجرای این قانون از ۳۰ سال بیشتر می‌شود در قوانین و مقررات عام و خاص ملقی‌ می شود.

بر اساس ماده ۶۷ لایحه برنامه هفتم توسعه، میزان مستمری بازنشستگی در تمامی صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی از سال اول برنامه عبارت است از یک سی‌ام متوسط حقوق یا دستمزد ماهیانه مشمول کسور فرد در پنج سال آخر بیمه پردازی ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آن که از سی و پنج سی‌ام متوسط مذکور بیشتر نباشد . معادل یک دوم جمع قدر مطلق درصد افزایش ضریب سالانه حقوق یا دستمزد طی سه سال آخر به حقوق یا مستمری           محا سبه شده فوق اضافه می‌گردد.

مضاف بر موارد فوق ، در برنامه هفتم، با هدف درآمدزایی برای دولت، مالیات بر ارزش افزوده را از ۹ درصد به ۱۳ درصد افزایش داده‌اند که البته همین ۹ درصد نیز برای قشر کارگر رقم سنگینی است .

انتظار میرود نمایندگان مجلس با دولت همراه  نشوند و بندهای مخالف منافع کارگران و بازنشستگان در برنامه هفتم را حذف کنند چرا که  در صورت تصویب میتواند موجی از نارضایتی و  بحرانهای اجتماعی گسترده  را رقم بزند.

دکتر روژان خدایی چگنی/پایگاه خبری اندیشه زاگرس/۲۹ خرداد ۱۴۰۲

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شهروندخبرنگار ما ارسال✅