کد خبر : 1285
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 اسفند 1402 - 14:15
-

عشایر لرستان به رسم دیرینه خود می‌آیند

عشایر لرستان به رسم دیرینه خود می‌آیند

بانوی میانسال با چابکی استقبال و پذیرایی از مهمانان را به رسم مهمان نوازی دیرینه ایل و طایفه خود به جا می آورد و همزمان که مشغول کار است، می گوید: قبلا باید برای آب شرب پیاده روی های طولانی را انجام می دادیم، کنون اما با انتقال آب در نزدیکی محل زندگی، رنج پیاده

بانوی میانسال با چابکی استقبال و پذیرایی از مهمانان را به رسم مهمان نوازی دیرینه ایل و طایفه خود به جا می آورد و همزمان که مشغول کار است، می گوید: قبلا باید برای آب شرب پیاده روی های طولانی را انجام می دادیم، کنون اما با انتقال آب در نزدیکی محل زندگی، رنج پیاده روی های آب برای ما پایان یافته است.
این بانوی عشایر می گوید: زندگی عشایری سختی‌های خاص خود را دارد اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی این سختی های کمتر شده است و ما نیز قدر این نعمت ها را می دانیم و در روز ۱۱ اسفندماه در پای صندوق های رای حاضر خواهیم شد.

بانوی دیگری هم می گوید: ما اهل کوچ قدردان این نعمت ها هستیم و مشارکت در انتخابات را وظیفه خود می دانیم تا شخصی که مورد اعتماد و اصلح است، به مجلس راه پیدا کند.

بانوی سالمندی که به نظر می رسد سختی های زندگی عشایری در گذشته را بهتر از نسل جوان ایل و طایفه درک کرده با زبان لکی صحبت بقیه را ادامه می دهد و می گوید: “من زنی عشایری هستم و زندگی ما سختی دارد و کشورمان هم می دانیم که در دوران سختی قرار دارد اما ما به امید خدا یک نماینده خوب را انتخاب می کنیم تا به مجلس برود تا هم به درد خودمان و هم به درد کشورمان بخورد.”
صحبت از انتخابات که می شود مردان عشایر هم به بحث می پیوندند و از ضرورت حضور خودشان در این انتخابات می گویند و اینکه بی صبرانه منتظر هستند تا صندوق سیار انتخابات روز جمعه ۱۱ اسفندماه به محل آنها آورده شود و از همان ابتدا رای خود را به صندوق بیاندازند.

مرد میانسالی می گوید: شرکت در انتخابات وظیفه شرعی ما است و باید هم خود شرکت کنیم و هم اهل خانه را تشویق به مشارکت در انتخابات کنیم.
یکی از جوان ترهای عشایر که مطالبه گری بیشتری را از خود نشان می دهد، می گوید: عشایر از نمایندگان انتظار دارند که در قوانین و مصوبات مجلس نام عشایر آورده شود که حقی از این جامع مولد که با کمترین سرانه جمعیتی بیشترین نرخ تولید را دارند، ضایع نشود.
مرد جوان عشایری ادامه می‌دهد: ما بر حسب وظیفه ای که داریم در انتخابات شرکت می کنیم اما این کمترین انتظار است که مشکلات عشایر به خصوص در حوزه بهداشت و درمان و سلامت است، به خصوص حوزه زنان عشایر مورد رسیدگی قرار گیرد.

عشایر حافظ نظام و انقلاب هستند

فرماندار بروجرد با حضور در جمع عشایر شهرستان بروجرد اظهار کرد: من به عنوان یک نفر از جامعه عشایری و یک روستازاده در جمع عشایر حاضر شده ام و امروز عشایر همچون گذشته فرمان رهبر معظم انقلاب را لبیک می گویند و در انتخابات ۱۱ اسفند حضور و مشارکت خود را نشان می دهند.

مسلم مرادی بیان کرد: عشایر همواره در سخت ترین شرایط، پای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده اند و به خصوص در انتخابات پیش رو نیز همچون گذشته لبیک سرداده اند و ضمن شرکت در انتخابات مردم را به مشارکت حداکثری در این میدان دعوت می کنند.

وی تاکید کرد: جامعه عشایر و روستاییان با شور و نشاط و حضور گسترده در پای صندوق های رأی در یازدهم اسفند صلابت و استواری در دفاع از انقلاب اسلامی را به نمایش می گذارند.

انتظار عشایر برای روز انتخاب

مردان و زنان عشایر این روزها بیشتر از قبل به نقش و اهمیت خود واقف هستند و این ارزشمندی خود را به راحتی در کلام و گفتار خود نشان می دهند، شور و تکاپوی از جنس تبلیغات انتخابات زندگی آنها را هم متاثر کرده و آن را با ارادتمندی و علاقمندی درونی خود همراه کرده اند و اثر آن را در کلام پرهیجان آنها می توان شنید و مشاهده کرد.

زنان عشایر که معمولا تمایلی به ظاهرشدن جلو دوربین ها ندارند با صدا راحت ترند و در مصاحبه های صوتی با اشتیاق بیشتری از انتخابات سخن می گویند،

رییس اداره امور عشایر بروجرد در این خصوص می گوید: از عشایر تماس هایی گرفته می شود مبنی بر اینکه بی صبرانه آمدن ۱۱ اسفند را انتظار می کشند و فراموش نشوند که صندوق سیار به موقع برای انداختن رای آنها فرستاده شود.

نوراله مصطفی نژاد گفت: هم اکنون ۷۰۰ خانوار عشایر این شهرستان با داشتن ۱۱۰ هزار راس دام سبک و سنگین سالانه یک هزار و ۵۰۰ تن فرآورده گوشتی تولید می کنند، ۳۵ درصد صنایع دستی و ۵۰ درصد مواد پروتئینی شهرستان بروجرد توسط عشایر تولید می شود.
وی اضافه کرد: عشایر با تولیدات مثل گوشت که محور اصلی شغل عشایر است و لبنیات و صنایع دستی و کشت و فرآوری گیاهان دارویی پیشگام هستند.
رییس اداره امور عشایر بروجرد ادامه داد: هر سیاه چادر عشایر یک کارگاه تولیدی است که مرد، زن، پچه، پیر و جوان همه در کنار هم مشغول هستند و این درک درست را دارند که در روزها و مناسبت های مختلف در کنار بقیه اقشار و هم‌پای با آنها باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شهروندخبرنگار ما ارسال✅