کد خبر : 1279
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 اسفند 1402 - 16:33
-

یاسر نظری چگنی؛

سیاست زدگی انتخابات در استان لرستان

سیاست زدگی انتخابات در استان لرستان

✍ یاسر نظری چگنی اصل و ماهیت مجلس شورای اسلامی در میان طیف های مختلف سیاسی که در قطب های مخالف هم قرار دارند در مسائل کشوری توافق برای رسیدن به نظرات یکسان به نفع مردم است که شرایط موجود و حاکم بر کشور خلاف این اصل را اثبات می کند و همین افت اصلی

✍ یاسر نظری چگنی

اصل و ماهیت مجلس شورای اسلامی در میان طیف های مختلف سیاسی که در قطب های مخالف هم قرار دارند در مسائل کشوری توافق برای رسیدن به نظرات یکسان به نفع مردم است که شرایط موجود و حاکم بر کشور خلاف این اصل را اثبات می کند و همین افت اصلی سیاست زدگی در این موضوع مهم شده است.

حاکم شدن فضای تمام سیاسی بر قبل و بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت و فضای مناسبی برای طرح ایده ها در راستای رفع دغدغه ها و مطالبات مردم ایجاد نمی کند و دولتمردان و جامعه را بیشتر متوجه اولویت های انتزاعی و انفرادی می کند.

فلسفه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و تشکیل این پارلمان ملی تنها تعیین نمایندگان نیست؛تنظیم اولویت های ملی و محلی؛هدایت سیاست گذاری ها به سمت موضوعات مرتبط با جامعه و یا همان زندگی مردم است که سیاست زدگی مانع از تحقق این مولفه ها در مجلس شده است.

به اعتقاد بسیاری از سیاستمداران و نظریه پردازان اجتماعی بخش قابل توجهی از کارآمدی و یا ناکارآمدی نمایندگان به نحوه انتخاب و تعیین آن باز می گردد؛در واقع انتخابی که طبق چارچوب های سیاسی صورت بگیرد و در پی رسیدن جوانان اهداف سیاسی برای خود و اطرافیان باشد چندان نمی تواند توقعات جامعه را برآورده سازد و در دراز مدت مشکل آفرین خواهد بود.

البته نفی کردن کامل سیاست و سیاست بازی در مجلس نشان از عدم آگاهی دارد بخاطر اینکه در تصمیمات ملی نگاه سیاسی تاثیر گذار است بعنوان مثال اینکه کشور در یک شرایط خاص یک پیمان بین المللی و ملی را بپذیرد یا نه و یا اصلاح بعضی از قوانین؛همه بستگی به درایت سیاسی نمایندگان مجلس دارد بحث این است که تمام تصمیمات و اقدامات یک نماینده نباید سیاسی باشد چرا که در مباحث محلی یا همان حوزه های انتخابیه حکمرانی سیاسی و داشتن نگاه سیاسی به تمام مسائل یک آفت جدی به حساب می آید.

مخرج مشترک تمام تحلیل های جامعه شناختی از علل نهادینه شدن بعضی از مشکلات در و ناکامی های نمایندگان در امورات اجتماعی که می بایست توسط نمایندگان سروسامان یابد قائم بودن مطلق شخص نماینده به جریانات و کارهای سیاسی است و این مهم نقطه نگرانی و دغدغه اصلی طیف های مختلف در انتخابات اسفندماه سال جاری است.
شعار معروف اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا باید به درستی و توسط اهل فن تحلیل و معنا یابی گردد محتوای این شعار هرگز مخالفت با نظام جمهوری اسلامی نبوده و نیست بلکه به نظرت خیلی ها این شعار به معنای یک شکاف جدید و عمیق میان حقیقت و دروغ توسط سیاسی کاری ها بود؛یک تعارض میان شعارها و حقایق بود که مردم از آن تنگ آمده اند و با دادن این شعار به عملکرد این دو طیف اعتراض کردند.

متاسفانه به نظر می رسد که فضای سیاسی دوباره در بعضی حوزه ها حاکم گشته؛یک فضای سیاسی در قالب تئوری های سیاسی برای به چنگ انداختن به جاه و مقام که عدالت و دین ما را زیر سوال می برد.
مردم هم باید بدانند که در انتخاب های سیاسی مقصر اصلی هستند و این قصور در انتخاب های سیاسی آینده نیز استمرار خواهد داشت.

استان لرستان در تاریخ بلند انتخاباتی خود شمایلی از سیاست زدگی و سیاست بازی در انتخاب های خود دارد که همین باعث قدرت گرفتن قدرت طلبان شده و از همین رو در طول این سالیان در ایام انتخابات ها با نهادسازی و کنش گری های فردی مواجه بودم و از جمع خبری نبود.

روزمرگی نمایندگان بخاطر همین سیاست بازی ها و چیره شدن سیاست بر انتخاب هاست و به همین دلیل است که بعضی ها بدون هیچگونه عملکرد مثبتی بر حضور خود در ساختار سیاسی آینده اطمینان دارند و از تولد نیرو های انسانی و جوانان ممانعت و جلوگیری می کنند.

مردم باید هوشیار باشند که در انتخاب های خود فریب سیاسی کاری ها را نخورند.
چه زیبا و به جاست ذکر این فرموده از حضرت علی علیه السلام.
ای مردم!اگر در یاری حق کوتاهی نمی کردید و در خوار ساختن باطل سستی نمی نمودید؛کسانی که همپایه شما نیستند در شما طمع نمی کردند و هیچ قدرتی بر شما مسلط نمی شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شهروندخبرنگار ما ارسال✅