وقتی مسئولان از رسانه فرار میکنند؛ بلاگرها تبدیل به سپر دفاعی میشوند

مدتهاست در استان با پدیدهای عجیب و البته نگرانکننده روبهرو هستیم؛ برخی مسئولان که ماهها ـ و بعضاً سالها ـ حتی یک نشست خبری برگزار نکردهاند، ناگهان در قاب بلاگرهایی ظاهر میشوند که نه سؤال میپرسند، نه نقد میکنند و نه حتی میدانند وظیفه رسانه چیست.این یعنی فرار از پاسخگویی و پناه بردن به «مصاحبههای
مدتهاست در استان با پدیدهای عجیب و البته نگرانکننده روبهرو هستیم؛ برخی مسئولان که ماهها ـ و بعضاً سالها ـ حتی یک نشست خبری برگزار نکردهاند، ناگهان در قاب بلاگرهایی ظاهر میشوند که نه سؤال میپرسند، نه نقد میکنند و نه حتی میدانند وظیفه رسانه چیست.
این یعنی فرار از پاسخگویی و پناه بردن به «مصاحبههای فرمالیته»؛ مصاحبههایی که بیشتر شبیه تبلیغ شخصیاند تا اطلاعرسانی عمومی.
مسئولی که از یک نشست خبری واقعی طفره میرود، دقیقاً از چه چیز میترسد؟
از پرسشهای سخت؟
از گزارشهای میدانی؟
از تضاد آمارها با واقعیت؟
یا از اینکه مردم بفهمند پشت لبخندهای اینستاگرامی، چه حجم از مشکلات حلنشده پنهان شده است؟
بلاگرها ـ هرچقدر هم محترم ـ رسانه نیستند.
آنها نه مسئولیت حرفهای دارند، نه تعهد اخلاقی، نه تجربه پرسشگری.
قاب آنها همیشه تمیز است، نور خوب است، لبخندها آماده است و روایتها یکطرفه.
در این قابها همهچیز عالی جلوه میکند: پروژهها بینقص، تصمیمها کارشناسی، و مدیران همیشه موفق.
اما واقعیت مدیریت استان، نه اینقدر براق است و نه اینقدر یکدست.
رسانههای واقعی اما کار دیگری میکنند:
میپرسند، پیگیری میکنند، تناقضها را آشکار میکنند و اجازه نمیدهند «روایت رسمی» جای «حقیقت» را بگیرد.
و همین است که برخی مسئولان را نگران میکند.
چون شفافیت را نمیشود در یک ویدئوی یکدقیقهای مدیریت کرد.
مسئولی که سالها نشست خبری نداشته، اما هر هفته در قاب بلاگرها ظاهر میشود، در واقع یک پیام روشن به مردم میدهد:
من پاسخگو نیستم؛ فقط تصویر میسازم.
اما استان با تصویرسازی اداره نمیشود.
اعتماد عمومی با لبخندهای تمرینی برنمیگردد.
و توسعه با روایتهای یکطرفه پیش نمیرود.
اگر مسئولان بهجای پنهان شدن پشت دوربین بلاگرها، به رسانههای مستقل و حرفهای میدان بدهند، هم تصویر واقعیتری از عملکردشان ارائه میدهند و هم نشان میدهند که از نقد نمیترسند.
استانی که رسانههایش زنده و مطالبهگر باشند، هرگز اسیر روایتسازیهای سطحی نخواهد شد.
شفافیت با بلاگر بهوجود نمیآید؛ با رسانه زنده میماند.
خبرنگار؛

اخبار پیشنهادی این نویسنده::
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.




ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰